CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, March 3, 2010

makan ketika pregnant


salam,
harini taktau nak cerita ape..bile tgk blog aku sume org kate boleh terliur,
bukan ape, asyik2 pasal makan jek hehe, kelakar plak..lame2 blog ni boleh jadi 
ruang resipi plak:D minggu ni my baby dh masuk 33week, omg! lg beberapa minggu je kan??em kalau kire pakai jari dlm 7week je lg..uwaa,mcmane la gaye org bersalin nnt kan?camane la rase nye sakit nak bersalin nnt kan? mcmane la rasenye bile time bby nak keluar tu nnt kan?hehe mcm2 benda yg dok bermain dalam kepala ni..semoga Tuhan permudahkan segalanya nanti..

Blog aku ni jgk tak ketinggalan byk bcerita tentang isu2 pregnant @ bpantang..ade org tu mayb smpai naik boring kot tgk kan?hehe tapi aku rase ni blog aku so ikut ske aku la hahah:D
bile sebut pasal mengandung ni mcm2 bende nak jaga, 
dr segi pemakanan la yg plg org nak jage..
mesti sume org tahu kan makanan2 yg half cook ni tak bagus utk org yg pregnant..salah satu mknan yg dulu nya aku boleh mkn, tp skang aku berpantang adelah 'half-cooked egg' hehe mesti ramai yg suke kan?tapi ade jgk yg tak suke, kate nye geli pasal telur kuning tu cair kot..aku kalau telur kuning cair blh mkn lg..tp kalau putih yg cair pastu ade lendir2 tu mmg tak boleh nk telan huhu..


jadi nya, setiap kali kalau nk mkn kedai ke, kdg order telur mate, tapi mesti dorg buat telur cair. sedih jgk tk dpt mkan:( hehe en.suami la seronok, dpt habis kan aku punye..baru2 ni ade mkn kedai, order nasi goreng USA. kan ade telur mate nasi tu..terlupa nak pesan goreng bg masak..smpai2 jek tgk telo kuning tk masak..ya Allahh sedap nyeee! tapi tahan je dr makan..tp ade curik la sket heheh:P


Selain tu aku ni peminat minum milo. tapi disebab kan tgh pregnant ni aku tak di galakan minum milo @ teh..teh tu tak kesah la sgt, tapi milo tu agak fav juga la..kate doc konon nye boleh menurun kan HB darah tu..hehe tapi kadang2 tu aku minum jek milo. mcm kopi, nescafe mmg aku tk minum pun. dr kecik tak pndai nak minum and mayb sbb my family tak minum minuman tu. aku pn terikut la jgk..kafein2 ni mmg tak bgs jgk utk ibu yg pregnant..


haa,satu lg ni isu pasal nak bg darah mantain darah, ramai yg kate bgs makan hati and kerang..mule2 tu aku mkn jgk la sket..tapi keluarga mertua tak bg sgt aku mkn. bukan ape hati tu kan organ dalaman haiwan. takut pekembangan otak yg lembab..jd aku pn takut la utk mkn makanan cmtu..kdg2 je aku mkn..tapi jarang2 skali..nasib baik HB darah aku still di tahap yg ok ; tak pernah kurang dr 11gm%.

 

Bile tgk gmbar atas ni mesti ramai yg tahu tentang kebaikan air kelapa kan?kalau kt sini org panggil ayaq nyiurk haha betul ke eja cmtuh hehe..lawak plak. dulu aku takde la suke sgt air kelapa ni. tapi sejak mengandung aku sgt suke air kelapa. ade pendapat kate tak bgs sgt minum kelapa sbb mgkin takut ade yg tak tahan blh buat bleeding. aku dah start minum sejak 3-4 bulan lg..mule2 takut jgk tapi lepas minum skali tgk ok, terus ketagih hehe..aku ade dgr kt TV3 wanita hari ini doc tu bgtau air kelapa mmg bgs minum utk cuci darah lg2 kalau time nk dkt bsalin..lg satu yg aku tau air kelapa boleh buat kulit bby cantik, tktau la sejauh mane kebenaran nye tu..jadi pd yg sedang pregnant tu boleh la try minum air kelapa:) selain air kelapa air soya mmg jadi minuman harian aku..

yogurt, ade org tak suke yogurt tapi aku suke! hehe..kalau pegi pasaraya tak lepas mst carik yogurt dulu tak berapa suke,  tapi skang boleh jd suke..kenape eh?taktau la..byk sgt menu yg dulu tk suke skng jd suke..ok la jmp lg next time..tataa!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails