CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, March 22, 2010

cerita buah manjakani

 ni la buah manjakani, rupe pun dah nampak keras 
cam batu kan hehe..

sejak balik ke bangi ni aku mcm takde mase lagi nak berehat2 hehe, bukan bz buat keja pn. cume maklumlah baru je sampai ade jek aktiviti bersama family. jalan sane, jalan sini, makan sane, makan sini, emm..tambah2 la Kg aku ni nnt kot hehe. dr awal pregnant smpai skng ni alhamdulillah berat aku taklah mendadak sgt naik. bukan nye aku berdiet, tapi takut bahye jek berat blebihan nanti. dr awal pregnant smpai hari ni berat aku lebih kurang 8kg naik. hehe banyak jgk tu. tapi ok la kan;) lepas ni taktau la sng turun ke tak aku ni. risau jgk kalau ssh nak kembali bentuk asal cewahhh! macam berat asal slim sgt hahaha!..insyallah mase pantang nanti aku akan pantang sepantang2 nye.hehe harap2 takde la gangguan utk aku breasfeed nanti..semalam sepatutnya nak beli 'buah manjakani' utk buat jamu sendiri. tq utk kak ipar. sebab atok dea yg mengajar betapa bagus nya jamu manjakani yg buat sendiri ni.

nak buat jamu ni tak la susah sgt. cume 'buah manjakani' tu keras mcm batu. so, utk nak jadikan jamu kite kene tumbuk sehingga halus. em taktau la bape lame plak nak menumbuknya tu. hehe sian my dad. tapi utk aku segala2nye dea sggp buat. tq dad! hehe. buah manjakani tu lepas tumbuk hancur, boleh la di simpan utk kegunaan mase bpantang nanti. byk sgt kebaikan manjakani ni. selain mempercepatkan baik luka, mmg sgt bagus utk org yg lepas pantang. serbuk manjakani yg kite tumbuk tuh, ambik air sket, pastu gentel2 kan..haaa skejap jek dea terus beku jadi cm sebijik jamu. gentel la besar mcm bijik kacang tu. serbuk tu terus keras ibarat mcm boleh cpt kan baik rahim kita. selain pada tu, bagi yg jahitan mayb terlalu banyak, serbuk ni boleh jgk di sapu kat tempat luka jahitan tu. memang sgt cepat sembuh.


semalam aku sempat lg bershopping dgn family. bukan shopping byk pun. tinggal tgk sket2 mane barang yg takde je lagi. mcm tilam bantal baby aku beli asing yg utk kat bangi. sng sket tak payah la nak kene berangkut bwk balik nnt kan..smalam cume pegi jusco je. brg baby tk byk beli pun, sbb dah prepare dr sane. sume beli brg2 aku je macam nursing bra, dispo panties for maternity, stokin, etc. lame tak jalan2 ngn family, happy sgt;) sampai2 jusco tu jek perut aku dah kene tendang2 tanda lapa la tuh hehe..terus makan pizza. nyamm! dapat jgk makan my fav speggeti;)

menu fav aku kalau di pizza, nyummy! wajib order oke;)

kalau makan piza ngn family, mesti pilih piza ni; island supreme

p/s; bagi yg nak berpantang lepas ni, ape kate cube try buat jamu manjakani tu sendiri. same2 la kite mencuba eh, hehe slamat mencuba!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails