CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 2, 2010

kisah di Labour Room

huh! setelah sekian lame menanti detik kelahiran cahaya mata yang pertama ni, akhirnye berakhir segala penanti. cewahh! ayat jiwang gitu hehe. pada 23 April 2010, jam 21:32 pm, lahir nya seorg puteri. di sangka kan lelaki, terkejut sungguh yang keluar baby girl, suke sgt! hehe.. alhamdulillah, syukur pada Tuhan sbb kurnia kan kami cahaya mata yang sgt comel. cukup sifat dan sihat..disebabkan scan ritu nampak boy, jadinye sume name yg aku spare senarai name boy, huhu last minit bincang dgn en.suami, jadi kami sepakat memberi nama permata hati ni Nur Iman Darwisya. em entry kali ni nak cite detik2 kelahiran baby girl ni..

20/4/2010

Pagi tu tibe2 je ade turun darah sket. mcm period yang baru nak mula. tapi aku takde rase sakit ape2 pun. cume sakit sket2 je. so aku pikir cam takde ape2 la kot. tp bile cakap kat family, cepat2 dorg suh pegi hospital. so aku pun terpakse akur jela. sampai2 je hospital putrajaya, nasib baik tak bape ramai sgt org. aku terus ke wad bersalin. kat situ mcm biase la, kene amik tekanan darah, uji air kencing, n kene buat ujian CTG. lepas tu doc kene check bukaan. mase check bukaan tu mmg sakit la kan. hehe..bile check je, doc kate dah buka jalan 2cm. erk, terus kene tahan wad mase tu jgk. em, kalau ikutkan hati aku malas je nk dok wad awal2. huhu tgk2 dekat 3 hari jgk la aku duduk wad tu. boring mmg tak ingat la.

23/4/2010

Harini aku still kat wad lagi. boring je rase. maklumlah dok wad bukan leh jalan mane2 pun. yg boleh pusing2 wad tu jek. sbaik kat hospital tu ade bilik TV. so takde la boring sgt. disebabkan org lain sebok dgn sakit masing2, jadinye tak ramai la yg abihkan mase kt bilik TV tu. tp aku memang tiap2 jam la blh dikatekan ade jek kat bilik TV tuh. hahah..org len sume sakit, tapi aku mmg rilek jek. sume misi kat situ pelik tgk aku sihat n  aktif jek, takde tande2 nak branak dlm waktu tdekat lansung! tapi kat hospital tu rmai la jmp gang, n byk cite boleh share. so takde la boring sgt. cume yg aku paling tk ske lauk hospital. bukan tak sdap tp selera aku lansung takde. so tiap2 hari mmg mak aku akan bw lauk dr umah. makan tghari, makan ptg n makan malam. en.suami dah masuk 3hari bkapung kat hospital tu jgk huhu..pagi tu check bukaan 3-4cm. jadinye petang tu doc dah mmg bgtau nak pecahkan air ketuban. wah! aku dah mule berdebar. mase tu mcm2 dah pikir. yang aku ingt doc kate tak nak masuk ubat. tapi dorg bg masuk air je kat aku. so aku pun ikut jela kate dorg. lepas lunch je. doc bgtau nak pecah air ketuban skarang jgk. isk mcmane la rsenye pecah ketuban tu. org kate sakit? yeke..aku pun taktau. tawakal jela. mase masuk bilik doc tu mcm2 yg aku tnye. doc tu senyum je kat aku huhu. mase nk pecah air ketuban tu, aku tgk ade satu benda panjang. ya Allah aku dh tbayang mesti sakit nak masuk ni. uwaaa!! mase doc pecahkan air ketuban tu siyes aku tak rase sakit pun..cume tibe2 aku rase air terpancut keluar, abih doc2 kat situ haha, ingat lagi dialog aku mase tu

"sorry doktor" doc pun jawab "eh, ni memang kerja kami" haha

en.suami yang menjadi teman setia di hospital, n menjadi tulang belakang aku setiap mase

panas je rase air tu. maklumlah takde pengalaman lagi. lepas tu dorg sumbat ubat bg buang air besar. balik je wad, ape lagi terus nak membuang aku. berlari balik bilik haha..sedap je melepas mase tuh, haha..mase tu jam lebih kurang pukul 2. lebih krg 2.30ptg aku dibawa naik troli utk terus ke Labour Room! wahh cane la keadaan labour room tu kan. hehe. yg kelakar nye, aku sempat lagi packing2 makanan. bawa air, roti, gula2. konon nye dgn harapan dlm Labour Room tu kalau lapa blh makan haha. rupe2nye kat dalam tu lepas dah masuk air sume takleh makan! hahah penat jek packing mcm2. masuk2 je dlm tu doc terus masuk air. yang aku tau benda tu btujuan utk mpercepatkan proses bukaan. makin lame perot makin mengeras, tp sakit still boleh tahan. my cousin bgtau if sakit yg amat sgt menunjukkan bukaan cpt buka. lebih kurang jam 7malam, doc cek bukaan aku br 5-6cm uwaa! dari situ dorg taknak amik risiko. takut kalau dalam pukul 10mlm bukaan still perlahan, takut baby lemas! OMG, siyess aku tkmo kejadian mcm tuh. jadi doc amik keputusan utk operated. mase tu hati ni mmg tak keruan. yela kan last minit ckp nak kene operated. sape tak tkejut. if dari awal lg dah tau nak operate takde la aku cuak mcm ni..keadaan kat Labour Room tu aku rs mcm huru hara sgt. aku terus naik katil n dorg mintak tandatgn psetujuan aku utk operate. pastu aku terus ditolak ke bilik pembedahan. 

nak sampai kat bilik tu aku rase cm jauh sgt. siap masuk bape kali pintu tah. makin takut. perasaan bercampur2. ingat lagi sebelum aku gerak keluar dari Labour Room tuh, aku sempat cakap kat en.suami

"za rase mcm dah tak sanggup je nak lalui sume ni lagi" uwaa hehe..

tibe2 je aku rase suasana sejuk yang amat sangat. rupenye dah smpai depan dewan pembedahan. smpai situ aku kene tukar lagi katil. kat situ ramai doc pakar yang kerumun aku. mcm2 dorg explain kat aku tentang operate yg aku nak buat ni. tapi aku mmg tak dpt fokus. yang aku tau aku takut nak tempoh sume ni. lepas tu terus masuk bilik bedah. ade lebih kurang 5 org doc kot dlm tuh. sebelum ni slalu dgr tentang ubat epidural. tapi tk pnah guna pun. operate kali ni dorg guna bius epidural. nak tak nak mmg kene jugak. huhu aku dibius separuh badan. if effect takde terpakse bius satu badan. mase mule2 je operasi nak belah perot tu terus doc tu tanye, 

"ade rase ape2 tak?" sumpah mmg aku tak rase pape hehe..

mase dok dalam tu aku rase bahagia nye bersalin operate hehe, yela, dah bius separuh badan. mmg aku tak rase ape2 la. aku memang tgk setiap keja2 yang dorg buat melalui pantulan lampu. taktau la kenapa aku boleh tgk plak..tibe2 xcited yang amat sgt sebab aku dah nmpak kepala baby. mase tu mcm2 perasaan ade. bercmpur baur. takut, debar, terharu, happy, n mcm2 lg la. mase dorg nak tarik baby tu aku rase mcm kat bengkel workshop jek dorg tarik haha..akhirnye! my baby selamat dilahirkan pada 9.32pm. menitik terus air mate bile dah selamat sume nye..lepas je baby aku dibersihkan, terus dorg bawa kat aku tunjuk anu, suh aku teka laki ke pom, dgn slamber aku jawab boy! 

Nur Iman Darwisya binti Mohd Azib

"awak ni pakai spek mate ke?" dua tiga kali dorg tunjuk kat aku,alangkah terkejut nye aku tibe2 yang keluar tu baby girl. aku bersyukur sgt sgt sbb tuhan beri aku baby girl..sebelum ni kami scan mase 6bln mmg nampak boy. taktau la mgkin berlaku kesilapan atau kuasa dariNYA. dah lme aku idam kan baby girl sebenarnye..akhirnye Tuhan makbulkan doa aku. mase doc bg kat en.suami suruh iqamat, en.suami pun terkejut yang amat sgt. yela dah ready utk azan tbe2 kate iqamat hehe..en.suami bgtau mase dia mula je iqamat tu, baby tu tibe2 benti nangeh and buka mate seluas2nye, abih je iqamat terus tutup mate.


selesai sume, aku di hantar balik wad. mase tu mmg tak rase ape2 badan ni. maklumlah ubat bius still ade lagi. aku kene tidur tanpa bantal selama 6hour. huhu tensen jgk dah la takleh bgerak, tidur takde bantal plak tuh. esk pagi tu ubat bius dah abih, baru la mula rase sakit. nak bgn pun tak boleh lagi. sume en.suami la yang terpakse membantu. baik dari segi nak bdiri ke, nak duduk ke, nak pakai pad ke, nk pakai spender ke serba serbi dea la yang byk membantu. tq syg! masuk hari ke2 aku dah boleh gerak mcm biase, cume still tak kuat lagi..time kasih kat mak mertua yang sggp datang dari kedah semata2 nak tlg jage aku n cucu baru:)
happy sgt dapat balik hospital pada 25/4/2010. happy sgt hidup lepas dah ade baby sulong kami. bersykur pada Tuhan kerana dikurniakan baby yang comel n cukup sempurna pada aku. mudah2an Nur Iman Darwisya akan menjadi manusia yang berguna suatu mase nanti. jgn jadi cam ibu tau huhu:D
tu jela serba sket cite detik2 kelahiran Iman Darwisya ni..nanti jmp lagi fren! tata..skang ni aku still lagi dalam bpantang, lame je rase mase ni nak tnggu abih pantang. tapi kdg2 tu langgar jgk pantang hehe. tak tau la cane nak betul2 bpantang ni. hopefully aky cepat sihat aminn..

4 comments:

Anonymous said...

teruja aku bce detik ko branak ni dik....excited pun ade....tggu turn aku nnt nk rase cmane ko rase heheheh-anim(eh,lupe nk letak name aku post2 previous ni...takpela ko kenal kot ayat aku.hehheh)

Fariza Yani Badri said...

hehe, knal sgt2 la, aku ni tk sbr nk mkn nasi minyak ko ni nem hehe

Anonymous said...

hish za, ko neh menakutkan aku laaa! dah la aku berpengalaman tgk kakak ipar aku bersalin depan mata. rasa nk pitam, fobia sume ade.
neh ko ckp plak bukak brp inci. eeee, x blh nk imagine...fobia aku tgk kes kakak ipar bersalin, sampai aku rase xmo "project" bila kahwen nnt. hahaha. takut dowww, dengar bende tu bukak2. eeeeeeeeeeeeeee. nyilu!

Fariza Yani Badri said...

fie; hehe mmg ko dgr cm ngeri jek kan, tp bile pk dpt bby mst ko jd tk ngeri huhu, aku ni rs best je weh haha, mule2 aku tau kene operat tu aku down jgk, tp bile dh msk dlm tu ya Allah bestnye rs haha:D tp bezanye aku kene family planning btul2 la next time

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails