CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, May 3, 2010

Breastfeed punye cerita


kalau sebelum ni aku tgh pregnant, jadinye selalu cerita pasal isu2 pregnant je. now dah jadi ibu, dah keuar pun baby Nur Iman Darwisya. jadi tamat dah la kot cite2 pasal isu2 pregnant. hehe;) entry sebelum ni, dah abih cerita pasal kat Labour Room. skang ni aku nak cite plak pasal pengalaman hidup bersama baby iman n ayah. nk jdkan cerita, mase aku dok hospital putrajaya after deliver tu memang misi2 situ menggalakkan utk breastfeed baby. tapi disebabkan aku operate so aku tak blh nak terus breastfeed after deliver tuh. jadi dorg terpakse la sumbat formula dgn guna sudu. memang cita2 aku nak terus breastfeed baby after 1hour deliver. tapi nak buat camne kan, aku tk upaya nak terus breastfeed my baby. im sorry dear:(.

masuk hari ke-2, baru aku boleh start breastfeed kat iman. mase first time tu memang la agak kekok. yela kan benda yang sgt baru dalam hidup ni. sebelum ni mane la pnah aku breastfeed kan. nak dipendek kan cerita, mase mula2 tu susu aku memang tak bape nak ade sgt. yang ade pun susu awal tu pun sket2 je. lepas tu baby iman ni boleh tak pandai nak nyusu terus kat my nipple. uwaa! sgt2 la dugaan mase tu. yela kan dgn keadaan aku yg tgh tak sihat lagi, pastu pikir sian kat baby yang tak dpt menyusu sgt. sedih jgk la awal2 tuh. tapi dorg suh pakse jgk breastfeed. cume bile dah desprate sgt, dorg akn amik n bg iman formula. sorry again dear! ibu takde niat pun takmo bg susu ibu.baby iman ni bukan tak reti nak breastfeed, cume dah di ajar mase deliver tu minum susu guna sudu. jadinye dea nak dapat susu tu dgn cepat n banyak. disebabkan susu awal aku tak bape byk, jadi dea marah n meraung la kat hospital tuh. huhu, kiranye kalau ade dgr suara baby meraung tu mmg satu wad tu kenal dah la hehe..

bila balik rumah pun aku still pakse jgk baby iman ni blaja isap susu. mgkin ade separuh2 org pikir lebih mudah bg susu formula. tapi byk kebaikan if kite breastfeed baby. mase awal2 menyusu tuh aku terpakse la pump susu utk mudahkan baby iman minum. baby iman ni sgt kuat menyusu. kdg2 skali minum blh smpai 40z. dah la mule2 tu aku tk bape nak byk susu. penat jgk la terkejar2 nak pump susu. setiap 2-3 hour aku terpakse pump susu utk spare kalau baby iman bgn. puas aku sumbat nen** aku, tapi taktau nape dea tak puas. so aku mungkin pikir dea malas nak isap. 

nak pendek kan cerita, haritu along, akak ipa n anak buah datang rumah. mase tu sembang2 dgn kak ipar yang iman ni malas sgt nk isap susu. akak ipar ni aku sgt respek la, bkn ape, dea tak pnah lansung bg susu formula. i likee! hehe. dr awal mmg breastfeed. beruntung nye my niece..malam tu die pakse baby iman nyusu. tibe2 dea letak bantal bawah bontot baby iman. terus dea boleh menyusu. ya Allah alangkah terkejut nye aku mase tuh. rase sgt nikmat bile dpt nyusu kan baby sendiri hehe..rupe2nye ibu salah, sebab selalu kate iman malas nyusu. hehe:D tapi ade satu masalah kat aku. baby iman ni menyusu sampai nak luke2 my nipple. mmg cenggitu ke baby breastfeed? penah tu sampai nak menitik air mate tahan sakit. uwaaa! geram sgt ke iman ni? atau lapar sgt ke anak ibu ni sampai isap kuat sgt heheh..

haa, cuba tgk kat mulot baby iman tu, kan ade puting kosong, takmo takmo takmo hehe

ni satu lagi nak cerita pasal puting kosong. kalau ikutkan hati memang taknak n taknak ajar baby isap puting kosong. dulu2 slalu marah org bg anak isap puting kosong. tapi disebabkan awal2 tu iman ske je nangeh aku sampai terpakse sumbat puting kosong. sian kat iman kan? harap lepas ni iman boleh tak nangeh tanpa puting. sian anak ibu awal2 lg dah kene pakai puting kosong:(

haa, ni satu lagi cerita pasal baby iman. iman ni kalau siang hari memang senang je nak tido. iman akan bgn pagi dalam kul 8-9pagi. pastu aku bagi mandi , nyusu pastu dea pun tidur dgn aman nye. lepas tu stiap 2jam dea akan bgn sndiri n nangeh tanda lapa nak susu. lepas nyusu aku bg men2 jap pastu tidur balik. mcm tu la setiap hari. tapi bile masuk malam je. start jam 11 atau 12 malam tuh, kadang2 smpai dkt nak subuh gk la iman boleh berjaga. uh! penat jgk la kan nak melayan dea. kejap2 nak susu. risau jgk aku mula2 tuh. tapi bile sembang dgn my fren, rmai jgk baby dorg yg lebih krg spesis cam iman ni. harap2 nnt rutin tu akan ok. cume aku akan kurangkan mase tidur iman waktu siang hari..see ya next time, tata~

**syukur sgt dah dapat fully breastfeed baby iman sampai kenyang..cume terpakse menahan sakit sket la hehe:D



2 comments:

Anonymous said...

hehehhehe iman....ko geget ke ibu ko....takpe2 anti tak marah...heheh :p

Fariza Yani Badri said...

haha, ganas iman ni weh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails